Výměna segmentu

Jak jsme už oznámili, od 01.08.2005 je zavřený kanál z důvodu rekonstrukce segmentu. Jde o původní mechanismus, vyrobený v době stavby jezu Miřejovice, podle dostupných informací postaveného v letech 1904 - 1906. Vzhledem k tomu, že vorová propust sloužila ke svému původnímu účelu jen relativně krátkou dobu a pak byla nefunkční, bylo už zprovoznění segmentu v šedesátých a pak znovu na začátku osmdesátých let malým zázrakem, její přežití až do dnešní doby je pomníkem tehdejším strojařům a projektantům. Jenže čas je neúprosný a voda živel agresivní a oboje si vybíralo svou daň. Ke konci osmdesátých let muselo být nahrazeno kolo přenášející pohyb na řetěz, tehdy to bylo vyřešeno "kanibalizací" zařízení na jezu Vraňany, kde byl obdobný mechanismus, ale už nefunkční. Pro větší pohodlí bylo ruční spouštění a vytahování segmentu nahrazeno elektromotorem. Samotné těleso segmentu bylo nesčetněkrát opravováno, flikováno a záplatováno. Po povodních musel být celý mechanismus vydolován zpod nánosu stromů a několika kubíků jemného písku (komora vahadla jím byla vyplněna do výšky přes dva metry - před vybráním - po vybrání). Opožděně si povodeň vyžádala i rekonstrukci převodovky, protože byla též zanešena a zadřela se. Letošní velikonoce došlo také k tomu, že při zvýšeném stavu vody zavřela obsluha jezu segment, do jedné z nesčetných děr se zachytil špalek a při otevírání segmentu došlo k utržení oka (pro měřítko-to co vyčuhuje vpravo dole je moje vlasatá hlava...), kterým je ovládací řetěz uchycen na vahadlo. Provizorně byl nahrazen lanem a to prasklo přesně v okamžiku, kdy se to nejméně hodilo - ráno před závodem, takže přítomní měli možnost sledovat na vlastní oči vyhrazení (zažbrdlení) a opravu. Zkrátka a dobře - pacient ještě dýchá, ale už říká primáři "slečno". Naštěstí mělo Povodí Vltavy v plánu na letošní rok úplnou rekonstrukci. Doufali jsme, že by to mohlo být rychlejší, ale firma provádějící práce byla jiného názoru. Začít chtěli na začátku srpna a skončit do prvních mrazů. Uvidíme.

08.08.2005 - Začátek opravy. Poslední chvíle starého segmentu a první řez.

10.08.2005 - Segment naporcován a připraven k vytažení. Vahadla zajištěna a zčásti rozebrány boční mechanismy segmentu (levý - pravý).

15.08.2005 - Samo nebe plakalo žalem (meteorologové ovšem přízemně mluvili o studené frontě provázené vydatnými dešti) když v pondělí dopoledne mohutný jeřáb odnášel segment rozřezaný na kusy ven z kanálu. Zůstaly jen kamenné kapsy, osy segmentu s vahadly byly odvezeny na rekonstrukci, segment samotný zůstal na silnici. Vůbc nevypadal jako vládce nad průtokem vody v kanále v posledních sto letech...

28.09.2005 - Setrvalý stav, za posledních šest týdnů se zatím nic nehnulo...

14.10.2005 - Hnuly se ledy... Začalo osazování konstrukce segmentu.

19.10.2005 - Prej už máme nainstalovaný segment , zbývá dodat vahadla a hydrauliku. Podrobnosti ani fotky vám neposkytnu, jelikož se už druhý den válím v posteli s ... tou... jak vona se jmenuje... jo s chřipkou...

24.10.2005 - Tak segment už je viditelně na místě. Zbytek se připravuje.

27.10.2005 - Nainstalována vahadla, nainstalována hydraulika, zakryto bočnicemi.

01.11.2005 - Proběhly první suché zkoušky segmentu (údajně nic moc). Ve čtvrtek ve 14.00h by měl být otevřen kanál a začne testování a seřizování hydrauliky

03.11.2005 - Odvolávám, co jsem odvolal a slibuju, co jsem slíbil. Místo původního mechanismu máme hydrauliku a místo dvou měsíců to trvalo tři. Ale každopádně počínaje dneškem už není kanál na suchu. Podle fotky můžete snadno uhádnout, že jsem přišel o něco později :-) Tahle krabička bude srdcem celého mechanismu (páka na vrchu slouží k nouzovému ručnímu zvedání, místo točení budeme pumpovat). Takhle je vypadá novopečený mechanismus v celé své kráse, včetně "party hic" od Povodí, která to všechno spískala. Během zítřka bude pokračovat seřizování hydrauliky, kdy bude celá ta nádhera uvedena do zkušebního provozu není známo, ale dáme vědět.

09.11.2005 - Na druhý pokus se už uskutečnila přejímka vykonaného díla mezi firmou, která jí prováděla a Povodím Vltavy, takže krátce po půl jedné mohl zaměstnanec jezu stisknout tlačítko a vyzkoušet sklopení segmentu. Nepovedlo se... Oprava byla naštěstí rychlá, takže za chvíli se kanálem už valila voda a nám se na chvíli naskytl pohled od konce července neviděný. Proběhlo ještě několik zkoušek a pak mlejn definitivně zavřel stavidla. Pokud budete chtít pojezdit, první voda je předběžně domluvena na sobotu na 14.00h.

Jožka