Kralupy

  Home   |   Kalendář akcí   |   Kultura   |   Sport   |   Zpravodaj   |   Kralupské firmy   |   Hokejbal   | Pátek 1. listopadu 2024   
 Zpravodaj





Zpravodaj > Únor 2005

Okénko ze ZŠ Třebízského



Co to je ADN?
Někdy se stává, že děti se ve škole snaží, doma připravují a přesto narážejí na překážky, které jim brání v tom, aby byly úspěšné. U těchto dětí bývá často učitelem nebo rodiči objevena a psychologickou poradnou
diagnostikována porucha učení (dyslexie - porucha čtení, dysgrafie - porucha psaní, dysortografie - porucha používání gramatických pravidel, dyskalkulie - porucha matematických představ). Psychologická poradna doporučí učiteli i rodičům přístupy a metody, které umožní dítěti co největší úspěšnost, postupné odstraňování nedostatků a zvládání učiva. Výborným nástrojem je speciální předmět ADN (ambulantní dyslektický nácvik), který na naší škole vyučuje paní učitelka Mgr. Milena Vovsová, která se v tomto oboru neustále vzdělává. V malém počtu dětí využívá s dětmi grafomotorická a rytmická cvičení, speciální cvičení pro nácvik rozvíjení sluchové analýzy a syntézy, zrakového rozlišování stranově převrácených tvarů, sluchového rozlišování hlásek. Používají speciální učební texty z nakladatelství Tobiáš, didaktické pomůcky Dipo, bzučák k rozlišování dlouhých a krátkých samohlásek, měkké a tvrdé kostky k nácviku rozlišování měkkých a tvrdých slabik, výukové počítačové programy Slabikář, Čeďák, Terasoft, atd.
To nejdůležitější ale nejsou pomůcky a metody, ale individuální přístup, spolupráce paní učitelky s ostatními učiteli, rodiči i dětmi samotnými.
Dosavadní školní svízele se mohly nepříznivě odrazit v sebehodnocení a sebevědomí dítěte. O čem se asi dítěti v noci zdá, když slyšelo své rodiče nebo dokonce učitele, jak jsou zklamáni jeho školními výkony? Je-li hodnocení nějaké činnosti, například čtení, nepříznivé, obrací dítě svou pozornost a zájem jinam.
Chceme-li dítěti pomáhat, musíme je brát takové, jaké je, a ne takové, jaké bylo v našich původních představách. Dejme mu najevo, že jsme rádi, že se v naší rodině narodilo právě ono, nebo že ve třídě je každé dítě důležitou součástí kolektivu a bez něho by to už nebylo ono. Naslouchejme tomu, co nám dítě říká o svých pocitech, ukažme mu, že ho posloucháme a chápeme.
Dávejme dětem přiměřené úkoly, které je schopno zvládnout. Tím umožníme, aby prožilo při práci úspěch. Pomozme mu stanovit jasné a krátkodobé cíle. Když se mu práce podaří, nezapomeňme projevit uznání a uspokojení. Pochvala je jedním z nejúčinnějších podpůrných prostředků. Nároky zvyšujme pozvolna. Dejme najevo, že očekáváme spíš úspěch a pokroky.
Vytvořme atmosféru otevřenosti, ve třídě i doma, aby děti mohly říct, co si myslí. Učme je, aby se uměly vhodným způsobem prosadit, aby nebyly ani agresivní, ani pasivní. Neměli bychom nechávat bez povšimnutí zejména takové chování, které je možno označit jako zlomyslnost. Vždy si my dospělí pokládejme otázku, zda jsme udělali vše pro to, aby k takovému přestupku nedocházelo. Stejně postupujme i při hodnocení školních výkonů. Říkejme dětem, jak je máme rádi, bez ohledu na to, zda jim jde zrovna teď učení skvěle nebo ne.
Mgr. Lenka Foučková

Týden v Jizerských horách
Lyžování chtiví žáci 7. a 8. ročníků strávili opět týden na horách.
Stalo se již tradicí, že na třetí lednový týden odjíždíme do Bedřichova v Jizerských horách, abychom zde na svazích Malinovky a v chatě Ludmila zažili spoustu neopakovatelných zážitků. Ani letošní rok nebyl výjimkou. Pěkné počasí, dostatek sněhu pro běžky i sjezdovky a výborná parta. Co víc si přát? Snad jen být příští rok ve stejnou dobu na stejném místě.

děti lyžaři a paní učitelka
Mgr. Pavlína Schmidtová

Carusoshow
V únoru se této soutěže, kterou vyhlásil Dům dětí a mládeže v Kralupech nad Vltavou, zúčastnily také žákyně naší školy. V kategorii mladších dětí se Linda Abiševa umístila na druhém místě a za starší děti se zúčastnily Michaela Šťástková a Lenka Morávková, které za doprovodu pana učitele Josefa Soukupa obsadily obě první místo. Všem gratulujeme.

Z činnosti školní družiny
Paní učitelky a děti školní družiny kromě svých pravidelných činností (tělovýchovná, výtvarná, hry na počítačích apod.) vyhlašují každý měsíc další akce. V únoru proběhl dětský karneval, kterého se mohly zúčastnit děti v maskách nejen ze školní družiny, ale z celého prvního stupně. V březnu mají naplánované Carusoshow, soutěž v sólovém zpěvu. Pilně již také vyrábějí drobnosti na velikonoční jarmark. V dubnu proběhne sportovní Olympiáda školní družiny.

Snad každý si na chodbách naší školy všimne stěn, na kterých jsou u tříd prvního stupně obrazy z pohádek, lesa, ledového moře, u odborných pracoven můžeme obdivovat skvělé obrazy vztahující se k chemii, dějepisu, zeměpisu apod. Za to, že je naše škola veselejší vděčíme paní učitelce za školní družiny Petře Pokorné a všem výtvarně nadaným dětem naší školy.

Co plánujeme na duben

7.4. Nota „D“ - školní kolo soutěže ve zpěvu a hře na hudební nástroje
13.4. KMD - divadelní představení Rychlé šípy v divadle Rokoko
20.4. Den otevřených dveří v naší škole
21.4. návštěva koncertu v Rudolfinu
27.4. Nota „D“ - hudební soutěž v Dvořákově gymnáziu
29.4. žákovská rada - pravidelné setkání zástupců žáků tříd s vedením školy



Zpracovala
Mgr. Lenka Foučková