Kralupy

  Home   |   Kalendář akcí   |   Kultura   |   Sport   |   Zpravodaj   |   Kralupské firmy   |   Hokejbal   | Středa 24. dubna 2024   
 Zpravodaj





Zpravodaj > Červenec 2000

Daňový sloupek - Elektronický podpis


Před nedávnem byl zákonodárci schválen zákon o elektronickém podpisu. Tento zákon má podle představ předkladatelů umožnit jednak elektronický styk občanů se státními úřady, jednak poskytnutí prostředku k právní vymahatelnosti elektronicky uzavřených smluv, nákupů apod. mezi dvěma subjekty. Jaký je tedy skutečný stav v oblasti možnosti podávat
daňová přiznání elektronickou cestou?
Již delší dobu je umožněno daňovým subjektům nepodávat daňová přiznání na předtištěných formulářích, ale na formulářích, které zpracovávají mnohé softwarové firmy. Také posílání daňových přiznání poštou je přípustné. Pravdou je, že v oblasti přiznání k dani z příjmů fyzických osob je situace komplikovaná především u osob provozujících samostatně výdělečnou činnost, neboť tyto osoby jsou povinny získat potvrzení o datu podání daňového přiznání pro zdravotní pojišťovnu. Toto potvrzení zpravidla nelze obdržet poštou. Jinak není problémem, aby si poplatníci stáhli příslušný formulář z internetu, ten vyplnili, podepsali a odeslali na finanční úřad, aniž by se s úřadem museli osobně střetnout. Jen na okraj uvádím, že tuto možnost jako první v naší republice nabízela na svých stránkách naše společnost (www.aspekthm.cz/priznani ).
Další krok nabídlo Ministerstvo financí ČR, které na svých stránkách (www.mfcr.cz) umožnilo jako pilotní projekt obdobně vyplnit formulář silniční daně a ten bylo možné na disketě předat příslušnému finančnímu úřadu. Zároveň s tím si však poplatník musel z internetu vytisknout formulář, kterým finanční úřad potvrdil převzetí diskety. Nepraktičnost tohoto postupu je nasnadě, proto jej využilo minimum poplatníků.
Zákon o elektronickém podpisu by tak měl umožnit, aby si poplatník na internetu stáhl patřičný formulář, ten vyplnil, elektronicky podepsal a elektronickou poštou jej odeslal. Tento postup je výhodný jak pro poplatníka, který bude moci jednoduchým, pohodlným a rychlým způsobem splnit své zákonné povinnosti (a jelikož lze do počítačových formulářů zabudovat i kontrolní funkce, bude to znamenat, že daňová přiznání nebudou muset obsahovat zbytečné chyby), tak pro finanční úřady, které nebudou muset takto podaná přiznání přepisovat do svých programů ručně, ale budou přenášena automaticky.
Znamená to tedy, že v březnu 2001 nebude problém tento postup aplikovat u daňových přiznání?
Obávám se, že nikoli. Prvním problémem je skutečnost, že bude třeba, aby na tuto variantu byli připraveni příjemci informací, to jsou především finanční úřady. Dále bude třeba, aby podobným způsobem zareagovali i výrobci software a konečně, aby začaly provozovat svou činnost v zákoně zmiňované agentury přidělující kódy pro elektronické podpisy.

mgr. Martin Štěpán, daňový poradce
aspekt@aspekthm.cz