O ŠKOLE

Německy mluvící země

"Als Gäste sind wir gekommen, als Freunde fahren wir wieder nach Hause!"

"Přijeli jsme jako hosté, odjíždíme jako přátelé!"

Erni Salcher, Helmut Bickel
(zápis z kroniky DG a OA)

Partnerské školy:

Délka pobytu týden + týden
Ubytování v rodinách
Třídy 3. ročník
Příprava programu studenti připravují program ve spolupráci s učiteli německého jazyka, také sami provázejí hosty po Praze, Kralupech a Mělníce
Rámcový program ve škole návštěva vyučovacích hodin cizích jazyků
referáty studentů o historii a kultuře našeho města a okolí
soutěž v psaní na stroji (OA)
sportovní soutěže
neformální setkání při kytaře
Rámcový program mimo školu Praha - Královská cesta a Pražský hrad
Kralupy - procházka městem
Nelahoheves - zámek a rodný dům A. Dvořáka
Okoř - výlet na kolech
Praha - divadelní představení (muzikál)
Mělník - procházka městem
Pobyt v zahraničí za stejných podmínek
o studenty je po všech stránkách dobře postaráno
Přínos pro studenty neocenitelná zkušenost a z ní vyplývající motivace k dalšímu studiu cizích jazyků

Družby

První kontakt

Česká republika (30. 3. - 4. 4. 2003)

Rakousko (1. 6. - 7. 6. 2003)

Kralupy nad Vltavou

PRAHA
Královská cesta
ŠKOLA
soutěž v psaní na stroji
program třídy (kytary)
panoráma
kostnice
rozchod
oběd ve škole v Praze ve škole ve škole ve škole
odpoledne NELAHOZEVES
zápis do kroniky
večer v rodinách v rodinách fotbal ČR - Rakousko
Stadion Sparta Praha
diskotéka či bowling v rodinách

Máme doma Rakušany

V týdnu od 30. března do 5. dubna hostilo 19 studentů z pěti tříd Dvořákova gymnázia účastníky výměnného pobytu z rakouské obchodní akademie ve Wörglu. Celé akci předcházely měsíce příprav hlavně ze strany paní profesorky Tatarové. Vložená energie se však mnohonásobně vrátila nazpět v podobě všestranné spokojenosti a mnoha kladných ohlasů na program celého týdne.

Jak to všechno probíhalo? V neděli se scházíme na Hlavním nádraží v Praze plni očekávání a trémy. Poté, co se objevil dav lidí obtěžkaných kufry a zavazadly, se každý z nás snaží identifikovat svého hosta na základě fotografií, které nám předem poslali. Následuje oficiální představování v nádražní hale, podávání rukou, zmatené úsměvy a první pokusy o konverzaci. Pak se rozdělujeme na ty, co své návštěvy dovezou autem až domů, a na ty, kterým nezbylo nic jiného, než se v plné polní trmácet na Masarykovo nádraží a vlakem domů.

Druhý den ráno čeká naše rakouské přátele uvítání ve škole a prohlídka školní budovy. Odpoledne se všichni společně vydáváme do Nelahozevsi, kde nás čeká prohlídka zámku a koncert studentů pražské konzervatoře v Rytířském sále. Cesta zpět byla naplánována povodní zničenou Dvořákovou stezkou. Odpolední a večerní program je individuální v rodinách.

Úterý probíhá ve znamení tzv. Sehenswürdigkeiten neboli prohlídky pamětihodností v našem hlavním městě. Královskou cestou se skupina přesunuje až na Pražský hrad. Celou prohlídku doplňují čeští studenti připravenými referáty, samozřejmě v němčině.

Středeční dopoledne trávíme všichni ve škole, kde je připraven společný program. Odpoledne opět jedeme do Prahy, abychom shlédli fotbalové utkání mezi Českou republikou a Rakouskem. Jelikož sedíme mezi českými fanoušky, naši Rakušané dostávají naše vlaječky a další národní symboly a je jim doporučeno, aby to se svou národní hrdostí příliš nepřeháněli. Přesto se část radikálních fanoušků snaží prosadit se svým "Österreich !!! Österreich !!!", které však zaniká v řevu ostatních Čechů. Tým Rakouska dostal šišku 4:0 a my si naivně myslíme, že to konečně naše studenty umlčí. Opak je pravdou. Následná cesta autobusem do Kralup je výhradně v duchu hlasitého rakouského zpěvu.

Ve čtvrtek probíhá za sychravého počasí prohlídka Kralup, která končí hromadným focením na Hostibejku. Odpoledne se sportuje v tělocvičně. Děvčata ve volejbale prohrála, ale chlapci potvrdili, že Češi jsou v hokeji (skoro) nejlepší, a ve floorbale, který je hokeji velmi podobný, rozmetli Rakušany na kopytech. Aby naše sportovní vyžití bylo kompletní, jdeme v podvečer zkusit ještě bowling.

Páteční dopoledne věnujeme prohlídce Mělníka a odpoledne máme k dispozici pro vlastní program. Většina z nás vyráží opět do Prahy.

Druhý den vcelku brzy ráno jsme již opět všichni nastoupeni na Hlavním nádraží, přišel totiž den odjezdu. Během srdceryvného loučení nám Rakušané za všechno děkují. S hvizdem výpravčího jsme si řekli zatím poslední "Tschüs" a vlak se ztrácí v přilehlém tunelu. Teď se už můžeme jen těšit na červen, kdy se role obrátí.

HoNzA Malík

A ještě hodnocení a několik bezprostředních dojmů dalších studentů:

• " Myslím, že se to všechno povedlo. Všem se to líbilo a byla to určitě dobrá zkušenost. Byl bych nejraději, kdyby tu zůstali napořád, neboť jsme měli každý večer velkou večeři, ráno připravenou snídani a hlavně máma každý den upekla jinou buchtu. No prostě pohádka."
  • " S dorozuměním nebyly velké problémy. Už po několika minutách si všichni povídali a snažili se porozumět si a spřátelili se. Počáteční ostych byl velmi brzy překonán a čím víc bylo společných zážitků, tím byla i komunikace uvolněnější a bezprostřednější."
  • "Moc mě překvapilo, jak skvělá parta je jejich třída. Když jsem je pozorovala, jak se všichni se všemi baví, tak mě zamrzelo, že to v naší třídě není alespoň z části tak jako u nich. Působili na mě jako skvělý kolektiv a to jim ve skrytu duše závidím. Už se moc těším, až je v červnu zase všechny uvidím!"
  • "I když se moji Widi a Fidi ani jednou za celý týden nevysprchovali, nebylo to z nich cítit, a to je hlavní."
  • " Myslím si, že družba proběhla v pohodové atmosféře a nemám k ní téměř žádné větší výtky. Jsem rád, že jsem se jí mohl zúčastnit, protože nám dala a ještě určitě dá zážitky, na které se nezapomíná, umožní nám vyzkoušet si německý jazyk v praxi a získat určité zkušenosti. Už teď se těším na červen..."

Z ohlasů rakouských studentů

Essen in den Familien Essen in der Firma Walter
Nachm. KUFSTEIN
Stadtbummel
Besuch der Festungsanlage (Führung)
Innsbrucker Altstadt (Schüler-
referate)
zur freien Verfügung (entspannen) FOHLENHOF EBBS (Führung) WANDERUNG ZUR MÖSLALM(Grillen)
Verabs-
chiedung von unseren Gästen
Ab. in den Familien in den Familien in den Familien Abschluss-
abend (KTW Kirchbichl; Buffet)
Open End

Tyrolsko nás vítá

Po vyčerpávající jízdě vlakem nás přivítali rozesmátí Rakušané, vysoké teploty, slunečné počasí a krásná příroda. Byli jsme rozvezeni do svých „nových domovů“ v okolí Wörglu a v pondělí ráno jsme se všichni sešli ve škole. I přes značné zmatky v organizaci jsme se nakonec účastnili několika vyučovacích hodin. Při prohlídce školy jsme byli příjemně překvapeni a udiveni provizorní budovou, která byla sestavena pouze ze stavebních buněk. (Konečně jsme pochopili, že to rakouští studenti mysleli vážně, když říkali, že se teď učí v „kontaineru“.) Jejich dokončující se novou školní budovou a již hotovou sportovní halou jsme byli naprosto uchváceni.

Během pobytu jsme navštívili město Kufstein, známé to letovisko, Innsbruck s jeho skokanským můstkem, se „Zlatou střechou“ a s jinými historickými zajímavostmi. Zahráli jsme si tzv. Stadt-Rallye po Wörglu (znalostní a orientační soutěže připravené rakouskými studenty speciálně pro nás), poměřili si síly ve sportovních soutěžích, shlédli poutavé divadelní představení, které pro nás naši kamarádi sami nacvičili, navštívili zdejší hřebčín, kde se vychovává jedno z nejlepších plemen koní na světě.

Dále jsme se zúčastnili zajímavé prezentace zdejší transportní společnosti LKW Walter. Odpoledne jsme většinou trávili v blízkosti jezer a navečer jsme se všichni společně scházeli v kavárnách nebo jsme navštívili zdejší diskotéku Empire. Den před odjezdem jsme podnikli vyčerpávající výlet na horu Mosalm, který byl zakončen grilováním.

Celý týden proběhl v přátelském duchu a nám se ani nechtělo zpátky do Čech. Všichni na tuto neobvyklou zkušenost rádi vzpomínáme a stále s rakouskými studenty udržujeme kontakt, ať pomocí emailů či normálních dopisů. V budoucnosti bychom se rádi společně opět osobně setkali, a proto se budeme snažit vzájemnou návštěvu zopakovat.

Radka Tajčová a Jirka Schánil

Z dalších studentských ohlasů:

• „Celý týden byl fajn. Program byl velice zajímavý... Rakouští studenti byli velmi přátelští a snažili se mluvit tak, abychom jim rozuměli. Ochutnal jsem i typická rakouská jídla, velmi dobré… Poznal jsem život lidí v překrásné přírodě mezi Alpami. Určitě bych se tam rád vrátil.“
  • Honza Koldinský

• „…Hlavně mi ale tento pobyt pomohl hodně zdokonalit mé jazykové schopnosti, po chvíli už jsem se dokázal s rakouskými studenty normálně bavit a vcelku dobře jsem jim rozuměl… Sami studenti byli všichni velice přátelští a vstřícní, neměli jsme s nimi vůbec žádné problémy, spíš naopak. Velice jsme si rozuměli a ještě nyní s mnohými udržuji kontakt… Takže když to vezmu kolem a kolem, pominu, že jsem přes den „hladověl“, protože jsem nedostával svačiny, tak to byl opravdu krásný týden, který bych si neváhal zopakovat…“
  • Honza Vališ

• „…To, že měl člověk možnost bydlet v rodině, vypovědělo o německém jazyku více, nežli všechny dosud napsané knihy… Kromě jazykového zdokonalení jsem měl možnost seznámit se s poměry v této zemi, a to prostřednictvím častých dialogů, které jsem vedl se všemi členy rodiny… Na vlastní oči jsem se přesvědčil, že bohužel (!) Západ je stále Západ, kde jsou lidé na sebe vlídní, kde se nemusí zamykat, zavírat ani střežit ploty a kde nalezne člověk lepší pracovní uplatnění i finanční ohodnocení…“
  • Aleš Hoffmann

• „Byl to jeden z nejlepších zážitků mého života, lituji jen toho, že už skončil. Jediný problém byl snad jen s tím, že nejsou v Rakousku zvyklí na teplé obědy. Hned bych tam jel znovu.“