Kralupy

  Home   |   Kalendář akcí   |   Kultura   |   Sport   |   Zpravodaj   |   Kralupské firmy   |   Hokejbal   | Sobota 18. května 2024   
 Zpravodaj





Zpravodaj > Březen 2002

Starosti starosty


Ještě jednou k místnímu poplatku „za odpady“.

Čtenáře Zpravodaje jsem o této problematice informoval v lednových starostech. Nejvíce stále ještě „protestují“ hlavně někteří spoluobčané žijící v rodinných domcích, kteří na zajištění likvidace odpadů přispívali dříve průměrně 2x méně, než spoluobčané v bytovkách - (např. v r. 2001
- cca 126,- Kč na osobu v rodinných domcích - cca 280,- Kč v bytových domech).
Na veřejné besedě k této problematice, která se konala 5.2. 2002 ve spol. domě Vltava jsem v úvodu přednesl následující:
„V souvislosti s novým zákonem o odpadech (č.185/ 2001 Sb.), který platí od 1.1. 2002 bylo Zastupitelstvo města Kralupy n. Vlt. nuceno schválit dvě nové obecně závazné vyhlášky města - č. 9/2001 o nakládání s komunálním a se stavebním odpadem na území města Kralupy n. Vlt. a č. 8/2001 o místním poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů.
Vyhlášky byly schváleny ZM již 7.11., zveřejněny byly až 13. a 14.12. s účinností od 1.1. 2002. Proč? ZM čekalo na své poslední loňské zasedání (12.12.), protože byla v Poslanecké sněmovně ČR stále diskutována možná změna zákona o odpadech.
Předcházející „známkový systém“ naše město udržovalo co nejdéle a zároveň byla v zastupitelstvu většinová vůle jej zachovat. Tento systém měl své klady i zápory. Největším „záporem“ bylo to, že část občanů „poctivě přispívala“ na likvidaci odpadů formou měsíčních poplatků správcům bytového fondu či nákupem „rozumného počtu“ známek na popelnice, ale někteří občané údajně žádný odpad neměli, nebo přispěli nákupem 1 - 2 známek za celý rok. To, že většinou využívali nádoby na separovaný sběr, velkoobjemové kontejnery na neseparovaný odpad či odpadkové koše v parcích, sběrný dvůr v TSM (v tom nejlepším případě), že většinou vysloužilé záchody, ledničky, nábytek apod. končily poblíž popelnic či kontejnerů, si málokdo připouštěl. Nejhorší způsob likvidace odpadů vidíme na černých skládkách (příkopy, potoky, okraje lesů apod.) nebo „čicháme“ v ovzduší při spalování rakovinotvorných látek. Celý tento „známkový“ systém byl z městského rozpočtu dotován cca 2 milióny Kč ročně, přičemž skládkovné bylo o 33 % nižší než v současnosti. Mohu připomenout, že jsme z městského rozpočtu také „dotovali“ některé místní a cizí podnikatele, či jiné „návštěvníky“ města, kteří často využívali městské nádoby na odpad a kontejnery.
Čím se na podzim minulého roku „provinili“ Vaši spoluobčané, které jste v komunálních volbách v r. 1998 zvolili za členy kralupské samosprávy? Tím, že „zvedli ruku“ pro maximální možnou částku poplatku za odpady v roce 2002, tj. 500,- Kč ročně, tj. cca 42,- Kč měsíčně, nebo cca 1,37 Kč denně pro všechny občany s trvalým pobytem v našem městě.
To znamená i pro sebe, pro své rodiny, příbuzné a známé. Navíc v roce 2002, který je rokem komunálních voleb (1. a 2.12. 2002) a mnozí současní zastupitelé budou chtít znovu kandidovat. „Provinění“ spočívá v tom, že převážil názor, že celý systém likvidace odpadů by měl být co nejméně dotován a do budoucna by bylo ideální, aby byl „soběstačný“ a dotace byly použity pro jiné potřebné a nadstandartní služby pro širokou veřejnost.
Které údaje Vaši zvolení spoluobčané měli k dispozici:
1. Technické služby města byly správcem poplatku za odpady v roce 2000, což je poslední finančně uzavřený rok. Předložily proto ve stanoveném termínu výši nákladů za tento rok.
2. Z uvedených nákladů byly vyčleněny náklady na sběr a svoz komunálního odpadu. Tyto náklady (v celkové výši 4 558 345,- Kč) byly poděleny počtem poplatníků (17 617) a vypočtena suma cca 259,- Kč (1. část poplatku).
3. Byly sečteny částky, které město vynaložilo na sběrový dvůr, separovaný odpad, mobilní svozy odpadů a černé skládky, včetně nákladů za nákup a opravy popelnic a kontejnerů, nárůstu cen skládkovného (oproti roku 2000), množství odpadů i nutného administrativního zajištění apod. v celkové částce 4 707 072,- Kč. Výsledná částka vydělená počtem poplatníků se rovná 267,- Kč (2. část poplatku).
Z uvedeného v bodě 1 - 3 vyplývá, že náklady v oblasti nakládání s odpady na území města Kralupy nad Vltavou byly vypočítány pro rok 2002 na 526,- Kč na poplatníka/rok.

Proto maximální možná částka na poplatníka a ne žádný „alibismus“ (Mělník 498,- Kč, Kladno 492,- Kč) a přitom minimálně cca 0,5 mil. je počítáno s dotací z městského rozpočtu. Navíc v kalkulaci nejsou uvažováni neplatiči, či skutečné náklady na administrativní zajištění správy tohoto místního poplatku, nebo úklid v okolí popelnic a kontejnerů, který také není „povinnou“ službou města.
Vyhláška č.8 (ve smyslu zákona o odpadech) navíc „nepřipouští“ platby od občanů žijících ve městě a produkujících odpad, kteří nemají u nás trvalý pobyt. (Praha odhaduje cca 300 000 občanů pracujících v Praze bez trvalého pobytu) a zároveň neřeší likvidaci odpadu u podnikatelů.
Nakládání s odpady, vznikající v důsledku podnikatelské činnosti, řeší §16 zákona o odpadech, z kterého vyplývá, že každý podnikatel musí kdykoli doložit způsob likvidace těchto odpadů.
Mnoho spoluobčanů, ne s nadšením, ale myslím s porozuměním splnilo svou oznamovací povinnost (budeme do 31.3. tolerovat opoždění) a většinou zaplatili již poplatek najednou za celý rok.
Zároveň mohu poděkovat těm rozumným spoluobčanům, kteří dříve i nyní odpad separují. (Náklady na separaci odpadu v roce 2000 činily 650 000,- Kč, ale také od 1.6. do 31.12. 2001 byl příjem za separované suroviny 145 087,- Kč.) Náklady na skládkování netříděného odpadu stále stoupají, takže jenom „velmi nerozumní“ se budou řídit heslem: „Když platím 500,- Kč, tak do popelnice, či vedle ní dám všechno možné i nemožné.“
Čím více bude město likvidaci odpadu dotovat, tím méně financí zůstane na jiné dotace. Co město dotuje? Větší část provozu mateřských a zákl. škol (např. zákl.školy v r.2001 byly dotovány 5,6 milióny, školní stravování 1,6 mil., předškolní zařízení 2,054 mil., škola v přírodě 0,65 mil.). Mimoškolní zařízení (např. ZUŠ 0,246 mil., DDM 0,8 mil.), sportovní oddíly a organizace cca 1 mil, bazén (včetně koupaliště a sportovní haly) cca 3 mil., provoz zimního stadionu (cca 2 mil.), kulturu (knihovna 2 mil., muzeum 1,4 mil., KaSS 2,5 mil.).
Dotujeme většinu výsadby a údržby veřejné zeleně cca 5 mil. ročně, pečovatelskou službu 1,285 mil., penzion pro důchodce 1,669 mil., sbory dobrovolných hasičů 0,33 mil., celou činnost městské policie cca 7 mil., zdrav. záchrannou službu cca 0,48 mil., provoz lékařské služby první pomoci (pohotovost) 0,3 mil., provoz městské hromadné dopravy 3,315 mil. (přičemž cca 700 důchodců nad 70 let jezdí zdarma) a další činnosti, které obce i města mohou, ale nemusí mít. Od státu většinou (mimo několika akcí - např. bytová výstavba, penzion, zastřešení menší ledové plochy apod.) nedostaneme ani korunu dotací. Pokud má někdo pocit, že bude poplatkem 500,- Kč za odpad město dotovat, tak ať se sám sebe zeptá, zda nepotřebuje a nevyužívá některou ze jmenovaných „služeb“, kterou bere ve městě za samozřejmou.
Koho úplně osvobodit od poplatku, či výši poplatku snížit? Má např. kojenec menší množství odpadu než X leté dítě, 60 letý než 70 letý občan? Současný systém různých státních podpor, by měl aktuálně pomoci obcím a řešit skutečné „sociální“ případy, u kterých výše místního poplatku za odpady by mohla být nějak kompenzována.
Dle stávající vyhlášky č. 8/ 2001 jsou od poplatku osvobozeni, na základě písemné žádosti, držitelé průkazů ZTP a ZTP/P (zvlášť těžce postižení s průvodcem). Dále dle článku 9 této vyhlášky „správce poplatku může na žádost poplatníka z důvodu zmírnění nebo odstranění tvrdosti v jednotlivých případech poplatek snížit nebo prominout“ (např. prokazatelná a dlouhodobější nepřítomnost poplatníka v místě trvalého bydliště apod.).

Na závěr svého příspěvku k dnešní besedě chci oznámit a slíbit spoluobčanům následující:
1. Výše poplatku za chatky v zahrádkářských koloniích (tzn. za objekty sloužící k rekreaci) pro kral. občany bude při nejbližším veřejném zasedání ZM znovu diskutována a popř. přehodnocena.
2. Celý systém likvidace odpadu bude v roce 2002 přednostně zastupiteli, příslušnými pracovníky a komisemi RM sledován a průběžně vyhodnocován. Veškeré příjmy z vybraných poplatků jsou vedeny na zvláštním účtu. Pokud budou celkové předpokládané náklady na odpady nižší, než příjem z místního poplatku (včetně slíbené 0,5 mil. dotace města i další dotace na administrativní zajištění správy tohoto poplatku, úklidu v okolí popelnic apod.), bude pro rok 2003 poplatek úměrně snížen.“

Na veřejném zasedání ZM dne 13.2. 2002 byla schválena novelizace vyhlášky č. 8/2001, ve které se:
1) Prodlužuje oznamovací povinnost poplatníků do 31.3. 2002.
2) Osvobozen je ten poplatník - fyzická osoba, která má ve vlastnictví stavbu určenou nebo sloužící k individuální rekreaci, nacházející se na území města Kralupy n.Vlt., pokud má ve městě Kralupy nad Vltavou trvalý pobyt a ve které není hlášena k trvalému pobytu žádná fyzická osoba.

Mgr. Pavel Rynt, starosta města