Kralupy

  Home   |   Kalendář akcí   |   Kultura   |   Sport   |   Zpravodaj   |   Kralupské firmy   |   Hokejbal   | Neděle 5. května 2024   
 Zpravodaj





Zpravodaj > Březen 2002

Mustangy nad Kralupy


Každý rok v březnu si připomínáme tragické události spojené s koncem války, kdy cílem bombardování se stala kralupská rafinerie. Od roku 2000 připomíná oběti náletu pamětní deska na jižní straně kralupského kostela zdobená při každém výročí květinami a věnci. V dnešním příspěvku se však věnujeme vzpomínce
na jiné válečné akce spojenců.
Ve druhé světové válce hrálo podstatnou roli i letectvo. Zvláště v závěru druhé světové války decimovaly německý válečný průmysl mohutné bombardovací svazy spojenců. K jejich ochraně sloužila stíhací letadla. V americké letecké armádě to byly především vynikající stíhačky typu Mustang - P 51. Měly dolet kolem 4000 km a rychlost až 700 km/hod.
Kralupy navštívily Mustangy v roce 1945 celkem třikrát. Poprvé to bylo při mnohokrát již vzpomínaném náletu na kralupskou rafinerii 22.března 1945. Sloužily jako ochranný doprovod bombardérů. Do průběhu bojové akce nemusely ale zasáhnout. Proti nim nevzlétl ani jeden z obávaných německých stíhacích letounů Messerschmitt Bf 109 nebo Focke Wulf. Fw 190.
Po druhé to bylo bez přítomnosti bombardérů, při tzv. „sweepu“ 31.března 1945. Skupina 43 Mustangů jednatřicáté americké stíhací jednotky 15. letecké armády přiletěla do prostoru Čech a Němci vyhlásili poplach. Z letiště v Klecanech ihned vystartovalo kolem dvaceti stíhačů Messerschmitt Bf 109 pod vedením nositele rytířského kříže hauptmanna Erwina Zöllnera. Ke střetnutí amerických a německých stihačů došlo ve 14.05 hod v prostoru nad Kralupy a jejich okolí. Od samého začátku byli Němci se svými zřejmě méně zkušeným piloty v defenzívě a Mustangy měly drtivou převahu. Stál jsem tehdy v polích na Hrombabě v místě, kde se říká „U Křížku“ a pozoroval vzrušující letecký souboj. Bylo to příslovečné honění kočky s myší. Němci neměli šanci. Střelba z palubních leteckých zbraní se rozléhala široko daleko. A nejenom střelba. I náboje z kulometů a kanónů zalétaly do polí do mé blízkosti, a tak jsem raději zalehl do hlubokého příkopu.
Letecký souboj skončil za pětadvacet minut. Američané sestřelili 18 německých Messerchmittů. Letadlo německého velitele skupiny, hauptmanna Zöllnera, bylo sestřeleno nad řekou v prostoru mezi Kralupy a Dolany a zřítilo se na železniční trať. Pilot zahynul. Další sestřelená německá letadla dopadla v Kralupech, u Máslovic, u Klecan a Husince.
Po třetí se přišly Mustangy na Kralupy podívat 16.dubna 1945 v rámci likvidace německých letišť. Němci měli v Kralupech výcvikové letiště v Lobečku na místě bývalého sportovního letiště Aeroklubu. Nyní je zde komplex budov závodu Kaučuk. Němci zde umístili kolem 80 letadel v hangárech, u vzletové dráhy a v přilehlých hájích i polích. Byla to letadla typu He-177, Me 109, Siebel-204 a dopravní letadla Junkers 52.
Na kralupské letiště zaútočily Mustangy od 78. a 339 stíhací skupiny v nízkém přízemním letu. Jako první byly zničeny čtyři stroje HE-177. Pozoroval jsem vzdušný kolotoč z výšiny nad Minicemi, nad kterými dokončovaly některé stroje otáčky a vracely se zpět ke kralupskému letišti. V krátké době zůstaly z pýchy německého letectva na zemi jen hořící trosky. Po osmi průletech spojeneckých stíhačů byl celý prostor letiště zničen. Proti útočícím Mustangům nezasáhli Němci ani ze země, ani ze vzduchu. Německo již bylo v agónii a do konce války chyběly už jen tři neděle. Po skončení války v květnu chodili lidé z Kralup na letiště a demontovali z prostřílených letadel součástky, jako např. navigační přístroje, vysílače a přijímače a dokonce i hliníkové díly vhodné na výrobu praček.

Ing. Josef Stupka