Kralupy

  Home   |   Kalendář akcí   |   Kultura   |   Sport   |   Zpravodaj   |   Kralupské firmy   |   Hokejbal   | Čtvrtek 16. května 2024   
 Zpravodaj





Zpravodaj > Duben 2005

Starosti starosty


1) K návrhu rozpočtu města Kralup n.Vlt. pro rok 2005.
Od pondělí 14.3. byl zveřejněn návrh rozpočtu příjmů a výdajů města Kralup n.Vlt. pro rok 2005 a zároveň výsledek hospodaření města za rok 2004.
Přípravu rozpočtu každoročně zajišťuje rozpočtová komise rady města. Desítky hodin její práce jsou vlastně „dohadovacím bojem“ o nutnou redukci finančních požadavků.
Cituji ze zprávy o činnosti rozpočtové komise ze dne 14.3.2005:
„Do dnešního dne se rozpoč-tová komise RM sešla na svých jednáních při přípravě návrhu rozpočtu na rok 2005 celkem 24 krát. RK se seznámila s předloženými návrhy rozpočtu na rok 2005 od jednotlivých odborů MěÚ. Po podrobném projednání návrhů rozpočtu jednotlivých odborů MěÚ RK konstatovala, že rozdíl mezi
příjmy a výdaji v návrhu rozpočtu na rok 2005 je ve výši cca 77 mil. Kč - příjmy 245.515,20 tis. Kč, výdaje 317.461,60 tis. Kč. Aby bylo možné sestavit rozpočet na rok 2005, bylo nutné zredukovat výdajovou část. RK žádala, aby nárůst ve výdajové části oproti roku 2004 byl nejvýše o 5%, vzhledem k růstu příjmů. Dále RK žádala, aby příspěvky jednotlivým příspěvkovým organizacím města neměly nárůst oproti loňskému roku 2004, z objektivních příčin nejvýše také o 5%."
Rozpočtová komise doporučila dne 19.1. ZM vyjmout z letošních výdajů 10 mil. Kč na koupi areálu Mlýnů a 34,376.000,- Kč na financování domu s pečovatelskou službou a financovat obě akce z fin. prostředků získaných z prodeje akcií Unipetrolu, a.s. (u výstavby DPS to bude půjčka na dobu 7 let, s roční splátkou ve výši cca 5 mil. Kč.)
Zastupitelstvo města na svém veřejném zasedání dne 9.2.2004 obě doporučení RK schválilo. Po projednání všech návrhů rozpočtová komise sestavila návrh rozpočtu na rok 2005 v konečné podobě, který byl předložen na pracovním zasedání ZM dne 9.3. 2005 a v konečném návrhu dne 23.3. 2005 - příjmy celkem 289.955,20 tis. Kč, výdaje celkem 289.955,20 tis. Kč. (Konečné schválení rozpočtu města 30.3.2005 - po uzávěrce tohoto vydání Zpravodaje.)
Občany města vždy nejvíce zajímá, kolik v rozpočtu zbyde na investiční akce. To, že již většina úředníků našeho městského úřadu zajišťuje pouze jenom tzv. státní správu (pro naše město a dalších 17 obcí) si často neuvědomují ani kolegové a kolegyně v zastupitelstvu. Občanům mohu jen připomenout, že zabezpečení „chodu“ města je stále více finančně náročné. Každé omezení dotací z městského rozpočtu, či úplná likvidace stávajícího zařízení či služby ve městě, by dopadlo na různé skupiny občanů našeho města (sport, kultura, MHD apod.).
Z návrhu investičních akcí pro rok 2005 mohu připomenout: cca 35 mil. Kč na dokončení domu s pečovatelskou službou, cca 14 mil. Kč na silnice, chodníky, parkoviště, lávky apod., cca 9 mil. Kč na opravy škol, cca 8 mil. Kč na údržbu i zřizování nové veřejné zeleně.
2) Stručné ohlédnutí za rozpočty minulých let a nejvýznamnějšími investicemi ve městě.
Každý z nás většinou a z pochopitelných důvodů žije současností a i nedávnou minulost rychle zapomíná. V roce 1991 bylo proinvestováno (vč. rekonstrukcí a oprav ve školních budovách) něco málo přes
1 mil. Kč. Rozpočet města tehdy činil jen 21.264 tis. Kč. Vzrůstající rozpočet města umožňuje více investovat -
v r. 1992 to bylo přes 6 mil. Kč a v r. 1993 přes 29 mil. Kč. Nejpotřebnější investice byly vloženy do dokončení kanalizace, vodovodů a hlavně plynofikace města. Město začalo poskytovat příspěvek na
přechod na ekologický způsob vytápění. V prvním polistopadovém volebním období se dále opravily či vybudovaly některé komunikace, dostavěl se obchodní dům, prvních 18 bytových jednotek, plynofikovaly se některé budovy škol, rekonstruovaly se stoupačky a zateplila se část městského bytového fondu. Zároveň se začal stavět penzion pro důchodce. Připravily se projekty na dokončení plynofikace města, další komunikace a hlavně lávku pro pěší a cyklisty přes Vltavu, která byla v době opravy mostu T.G.M. jedinou spojnicí řekou rozděleného města. Vyrovnaný rozpočet má stále stoupající trend, úvěry a půjčky jsou úměrné předpokládaným příjmům, a investiční výdaje převažují nad provozními. Např. v r. 1995 se realizovala výstavba řady dalších komunikací, vč. nové zeleně, dokončil se penzion pro důchodce (70 bj., náklady cca 70 mil. Kč), dalších 18 bytových jednotek (cca 16 mil. Kč). Celková „rekordní“ částka těchto investic v r. 1995 byla téměř 103 mil. Kč. V letech 1994-96 proběhlo zateplování 950 bytových jednotek v celkové ceně 44.356 tis. Kč, z toho 20.377 tis. Kč státní dotace. V r. 1996 byly investice přes 81 mil. Kč a z největších akcí je třeba jmenovat již zmíněnou lávku přes Vltavu (cca 27 mil. Kč), rekonstrukci městského muzea (8,991 mil. Kč), stezku pro pěší a cyklisty přes celé město (10,856 mil. Kč). Z akcí roku 1997 připomínám rekonstrukci obchodního domu Máj (15.857 tis. Kč), zahájena byla stavba bytového domu s 57 bj. v Lobči (63,530 mil. Kč) a přestavba býv. základní a mateřské školy v Zeměchách na byty (17,397 mil. Kč). V roce 1998 byl rozpočet cca 210 mil. Kč, v r. 1999 cca 215 mil. Kč (největší investice cca 58 mil. Kč - DPS v Lobečku, rekonstrukce ZUŠ, DDM, nové komunikace apod.). V r. 2000 byl rozpočet města cca 230 mil. Kč (prodej akcií) a v r. 2001 pouze cca 167 mil. Kč. V roce tragické povodně 2002 byl rozpočet města cca 188,5 mil. Kč. Roku 2003 byly příjmy rozpočtu (povodňové dotace, dary, pojistné plnění apod.) mimořádné (cca 418 mil. Kč) a výdaje ve výši cca 391 mil. Kč (odstraňování povodňových škod). V r. 2004 byl rozpočet opět vyrovnaný v příjmech i výdajích - cca 248 mil. Kč a z
největších investic mohu připomenout 18 mil. Kč na komunikace.
Na závěr ještě moje aktuální osobní poznámka, či otázka k jedné loňské investici:
Proč jsem inicioval „za minutu dvanáct“ účast našeho města v dražbě hotelu Praha a se souhlasem členů ZM jsem osobně tento objekt vydražil? Aby město zachránilo zkrachovalý hotel? Zlepšilo kvalitu gulášů, či vyřešilo neustálé problémy parkování autobusů s návštěvníky hotelu? (Součástí usnesení ZM ze dne 27.4.2004 ke dražbě, byla podmínka, že zástupce města musí informovat dražitele „o současných problémech provozování objektu z důvodů vyplývajících z omezeného vjezdu a parkování v této lokalitě“.) Když tuto nemovitost nebudeme chtít využít pro potřeby vzniku budoucího nového MěÚ, tak jsme snad mohli ušetřit cca 10 mil. Kč a nevstupovat mezi zájemce o poskytování hotelových služeb. Mimochodem už jeden hotel podobné kapacity město vlastní (na zimním stadionu). Mohli jsme i ušetřit další statisíce za již zadané studie a případné náklady na místní referendum.
Mgr. Pavel Rynt
starosta města
P.S. Děkuji všem členům rozpočtové komise RM Kralup n.Vlt. a finančního výboru ZM za jejich práci v přípravě návrhu rozpočtu města na rok 2005.