Kralupy

  Home   |   Kalendář akcí   |   Kultura   |   Sport   |   Zpravodaj   |   Kralupské firmy   |   Hokejbal   | Sobota 18. května 2024   
 Zpravodaj





Zpravodaj > Květen 1999

Daňový sloupek


Účetní
V dnešním článku bych se chtěl zabývat rolí a postavením účetních pracovníků v účetních jednotkách (se zaměřením na drobné a střední firmy).
Účetní mívají ve firmách často špatné postavení. Jakožto ryze režijní pracovníci jsou svými kolegy považováni za ty, na něž je nutno pracovat. Přitom
dobrý (-á)
účetní, je-li správně využíván, může účetní jednotce přinést značný prospěch. Účetní jednotky, kde toto vědí, a kde se dle toho zařídili, pak prospívají zpravidla
mnohem lépe než ty, kde je účetní poslední osobou ve firmě. Není bez zajímavosti, že mezi těmi, kde se to ví, zpravidla figurují firmy se zahraniční účastí.
Co je tedy úkolem účetního? Úkolem účetního je bezesporu provést zaúčtování všech účetních dokladů. To však není ani zdaleka vše. Dobrý účetní by měl dále
umět:
- ze zaúčtovaných dokladů získávat základní ekonomické informace (kolik se dluží, kolik je dluženo, jaký je stav zásob, jaký je hospodářský výsledek),
- z těchto informací a z informací mimoúčetních posuzovat stav hospodaření účetní jednotky, případně činit hrubé prognózy hospodaření,
- na základě analýzy nákladů a výnosů poukazovat na slabá místa hospodaření účetní jednotky a navrhovat zlepšení,
- navrhovat organizační postupy, které by byly nejvýhodnější z ekonomického i daňového hlediska.
Z výše uvedeného vyplývá, že k tomu, aby byl účetní v maximální míře užitečný účetní jednotce, je zapotřebí neustálý dialog mezi ním a majiteli nebo vedoucími
pracovníky účetních jednotek. Vedoucí pracovníci musí totiž ze svého pohledu sdělit účetnímu, které informace a v jaké podobě potřebují k výkonu svých funkcí.
K tomu, aby mohl účetní plnit své úkoly, je nezbytné, aby dostával naprosto všechny informace o účetní jednotce, jejíž účetnictví vede. Velice často se stává, že
vedoucí pracovníci tají některé údaje nebo je prezentují jinak, než jaká je skutečnost, případně odmítají hovořit o svých budoucích záměrech. Svým klientům s
trochou nadsázky říkám, že by mi měli říct i to, o čem nevědí ani jejich manželky (manželé). Účetnímu by se měly proto dostávat do rukou i podklady, které zdánlivě
s účetnictvím nesouvisí (např. smlouvy, zápisy z porad vedení účetní jednotky,
informace o záměrech). S účetním by měly být také konzultovány všechny významné nebo netypické obchodní transakce.
Správný účetní by se na oplátku měl vyznačovat stoprocentní loajalitou o firmě, o diskrétnosti ani nemluvě.

mgr. Martin ŠTĚPÁN
daňový poradce